مقالات

مبل فاخر چیست؟ به چه مبلمانی فاخر می‌گویند و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مبل فاخر | خرید مبل فاخر اصفهان | فروش انواع مبل راحتی ، مبل تختخواب شو ، مبل فاخر ، جلومبلی ، میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری | ای تی مبل

مبل فاخر نام کمتر شنیده شده‌ای در صنعت مبلمان است با این حال این نوع مبل مدت‌هاست که با عناوین مختلف در صنعت مبلمان حضور دارد؛ مبل هنری، مبل سلطنتی، مبل آنتیک و حتی مبل لاکچری! همه این عناوین به یک گروه خاص از مبلمان اطلاق می‌شود که ما در آی‌تی‌مبل نام مبل فاخر را برای آن مناسب‌تر دیده و به ویژگی‌های آن می‌پردازیم. این نوع مبل اوج تلفیق و ترکیب هنرهای مختلف تجسمی با صنعت مبلمان است که مبل را به عنوان یک عنصر مهم در چیدمان تبدیل به یک اثر هنری خاص می‌کند. معمولا در تولید مبلمان فاخر از هنرهای تجسمی به عنوان مکمل و یک عنصر ارزش دهنده مضاعف استفاده می‌شود.

مبل فاخر

مبل فاخر در گروه مبلمان کلاسیک یا کلاسیک تلفیقی قرار می‌گیرد. معمولا متقاضیان و مشتریان این گروه مبل انتظاراتی فراتر از کارکرد اولیه و اصلی یک سرویس مبل دارند. شیوه تولید و نوع مصالح به کار رفته در مبلمان فاخر کاملا متفاوت از انواع دیگر مبلمان است و به همین دلیل مبل فاخر یا مبل هنری از هر جهت متمایز از انواع دیگر مبلمان است. یکی از تفاوت‌های آشکار مبل فاخر با انواع دیگر مبلمان کم‌یاب و خاص بودن آن است. معمولا این نوع مبلمان در همه کارگاههای تولیدی و نمایشگاههای مبل به‌فور قابل مشاهده و مقایسه نیست. برخی از انواع مبل فاخر صرفا به سفارش مشتری و کاملا اختصاصی تولید می‌شود.

مبل فاخر

طراحی انواع مبل فاخر

نمادها عنصر بسیار مهم و پرتأکیدی در طراحی مبل فاخر هستند. این نمادها معمولا از دل معماری، ادبیات یا نقوش اساطیری الهام گرفته می‌شود. برای مثال برخی از انواع مبلمان فاخر دارای نماد شیر، اژدها، آهو و پرنده یا نمونه‌های دیگری از این نوع هستند. البته این بدین معنی نیست که هر نوع مبلی که نقش یا مجسمه حیوان در آن به کار رفته باشد فاخر است. همچنین طراحان مبل فاخر با ایده از شاهکارهای معماری کلاسیک جهان از جمله نقوش معماری ایران و روم باستان اقدام به طراحی‌های بسیار خاص و فاخر می‌کنند. نماد یک الزام در طراحی مبل فاخر نیست اما بیشتر طراحان برای ساخت یک مبل ماندگار ترجیح می‌دهند که از یک پیشنیه و اصالت تاریخی اقتباس کنند.

مبل فاخر

چوب و مصالح مبل فاخر

مبلمان فاخر معمولا از چوب بلوط که بهترین و مستحکم‌ترین نوع چوب در ساخت مبل است تولید می‌شود. چوب بلوط و راش به دلیل استحکام و نوع نقش، ظرافت‌های هنرمندان منبت‌کار را بهتر از هر نوع چوب دیگری نشان می‌دهد. وفور و تنوع چوب گردو، همچینن نوع نفش و رنگ  این چوب باعث شده که هنرمندان منبت‌کار و رنگ‌کار علاقه زیادی به کار بر آن داشته باشند چرا که نتیجه کار بسیار عالی خواهد شد. پارچه به‌کار رفته مبل فاخر نیز از بهترین نوع پارچه موجود در بازار است. انتخاب پارچه در این نوع مبل از حساسیت بالایی برخوردا است. در این نوع مبل معمولا از پارچه مبلی‌های طبیعی (دارای الیاف پنبه‌ای، نخی، پشمی، کتان، ابریشم و..) استفاده می‌شود. این نوع پارچه بیشترین دوام و ماندگاری را به‌نسبت پارچه‌های تولیدی از الیافت مصنوعی دارند.

مبل فاخر

هنرهای به‌کار رفته در مبل فاخر

همین‌طور که گفته شد مبل فاخر بواسطه ترکیب هنرهای تجسمی فاخر شده و ارزش خاص هنری پیدا می‌کند. از مجموع هنرهای به‌کار رفته در مبل فاخر، منبت‌کاری بیشترین سهم را دارد . کیفیت یک منبت خوب در ابتدا به طرح و سپس به اجرای آن بستگی دارد. به نوعی تمامی مبلهای کلاسیک و استیل موجود در بازار منبت‌کاری شده هستند. اما وقتی از مبل منبت فاخر صحبت می‌کنیم حجم‌سازی، کنده‌کاری و منبت آن با بهترین طراحی و اجرای کیفی همراه است. امروز با پیشرفت صنعت، منبت توسط ماشین هم قابل اجراست ولی در مبلمان فاخر تمامی منبت‌ها کار دست هنرمندان منبت‌کار است به همین دلیل تمامی نقوش و کنده‌کاری دارای فرم و اصالت در طرح و اجرا است.

نقوشی که برای منبت انتخاب و در نظر گرفته می‌شود بسته به سطح نگاه طراح و سطح توانایی منبت‌کار  می‌تواند کیفیت و کمیت‌های متفاوت داشته باشد. اصالت طرح، هماهنگی با فرم کلی مبل، نوع چوب انتخاب شده و کیفیت اجرا، مبل منبت معمولی یا استیل متوسط را از مبل فاخر متمایز می‌کند. منبت مبل فاخر گاه تا مرز مجمسمه‌‌سازی و استفاده از عناصر حجمی به جای فرم‌های اصلی مثل پایه و بدنه پیش می‌رود.

مبل فاخر

از هنرهای دیگری که در مبلمان فاخر به کار می‌رود می‌توان به هنر معرق اشاره کرد. معرف عبارت است از برش دقیق و کنار هم قرار گرفتن قطعات ظریف چوب بر اساس رنگ و بافت، به شکلی که برخی از آثار معرق با همان ظرافت تابلوهای نقاشی از چوب تهیه می‌شود. معرق نیز مانند خاتم عمدتا در سطوح صاف و مسطح، کار می‌شود و در واقع نوعی تزئینات جانبی است.با این تفاوت که گاهی با منبت همراه شده و اثر بسیار خاص و نیمه برجسته از منبت معرق پدید می‌آید. اوج هنر معرق در مبلمان ترکیب شدن با معرق است که به آن معرق برجسته یا منبت معرق هم گفته می‌شود. به این شکل آثار معرق شده دارای حجم و فرم برجسته نیز هستند.

خاتم‌سازی یا خاتم‌کاری یک یا قدیمی‌ترین رشته‌های تزئینات چوب است. خاتم در گذشته معمولا برای تزئین اشیاء کوچک و دست‌سازه‌های ظریف به کار می‌رفته است. خاتم‌سازی در ابعاد و اندازه‌های بزرگ فقط در کاخها و سازه‌های چوبی با ابعاد بزرگ در مکانهای مقدس وجود داشته است. با رشد صنعت و امکان استفاده از خاتم، یکی از مهم‌‌ترین کاربردهای آن مبل‌های تزئین شده با خاتم است. خاتم نوعی تزئینات هندسی ظریف موزایکی با رنگ‌های ملایم و خنثا است که معمولا برای سطوح صاف و بدون عمق استفاده می‌‌شود.

مبل فاخر

نگارگری ایرانی خود به تنهایی هنری فاخر و ارزشمند است. وقتی نگاره‌ها و تذهیب ایرانی در تکمیل تزئینات یک اثر ساخته شده با چوب مثل مبل یا میز قرار می‌گیرد ارزشی صدچندان به آن می‌بخشد. به همین دلیل است که مبل نگارگری شده ذهن را به سمت مبلمان مجلل کاخها و عمارت‌های خاص می‌اندازد. دلیل آن شناخت کمتر دیده شدن کمتر این دو هنر یعنی صنعت هنر مبلمان و نگاری ایرانی در کنار هم است.

آی تی‌ مبل به عنوان یکی از تخصصی‌ترین ارائه کننده‌های مبلمان خاص هنری که مشخصا به عنوان «مبل فاخر» شناخته و نامیده می‌شود آماده است علاوه بر معرفی و ارائه انواع مبلمان هنری متمایز و برجسته، سفارشات شما را با بهترین کیفیت اجرا و تحویل دهد. کارشناسان آی‌تی‌مبل آماده‌ ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه هستند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *